Klimatyzator z supermarketu – czy to dobry pomysł?
Klimatyzacja w mieszkaniu czy miejscu pracy to spory wydatek. Nic zatem dziwnego, że szukamy możliwości na obniżenie kosztów tej inwestycji. Jedną z alternatyw jest zakup klimatyzatora w supermarkecie. Jednak decydując się na taki wybór, narażamy się na pewne ryzyko. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego nie jest to dobrym pomysłem i dowodzimy, że oszczędność jest jedynie pozorna.
Klimatyzator z supermarketu = urządzenie niskiej jakości
Nie da się podważyć faktu, że oferty cenowe supermarketów są bardzo konkurencyjne. Dostępne w takich miejscach klimatyzatory mogą być zatem znacząco tańsze niż te, które posiadają w swoich bazach autoryzowane punkty sprzedaży.
Jednak zakup urządzenia chłodzącego o niewiadomym pochodzeniu jest zdecydowanie odradzany przez specjalistów. Są to bowiem sprzęty gorszej jakości, mniej wydajne, bardziej awaryjne i o kiepskiej klasie energetycznej. Często także pozbawione sprężarki, która jest niezbędnym elementem poprawnie działającego sytemu.
Oprócz tego, do klimatyzatora z supermarketu z dużym prawdopodobieństwem nie będzie można zdobyć części zamiennych. To zaś powoduje, że urządzenie będzie w stanie służyć nie dłużej niż przez okres gwarancyjny. Jednakże i czas gwarancji nie jest tu oszałamiająco długi, bo przeważnie kończy się już po dwóch latach.
Ceny klimatyzatorów a ich moc
Urządzenia klimatyzacyjne im mają większą moc, tym kosztują więcej. Nie jest to jednak jedyny czynnik kształtujący cenę. Niemniej moc klimatyzatora zawsze powinna być dostosowana do istniejących potrzeb.
W mieszkalnictwie przewiduje się 1 kW mocy chłodniczej na 10 m2 powierzchni. W przestrzeniach biurowych do powyżej przedstawionej wartości dodaje się dodatkowe 200 W na każdy znajdujący się w pomieszczeniu komputer i 100 W na każdego przebywającego we wnętrzu pracownika. Zatem dla powierzchni 10 m2, przykładowych czterech komputerów i czwórki obsługujących je osób, moc klimatyzatora powinna wynieść nie 1, a ponad 2 kW.
Wybierając klimatyzator, należy uwzględniać zapotrzebowanie na moc chłodniczą. Wybór urządzenia o zbyt niskiej mocy może bowiem skutkować niewystarczającym chłodzeniem. Zaś za sprzęt o za wysokiej mocy nie ma sensu przepłacać.
Klimatyzator z supermarketu – co z montażem i serwisem?
Supermarkety (szczególnie o profilu budowlanym) oferują zarówno klimatyzatory przenośne, jak i jednostki typu split i multisplit. O ile te pierwsze praktycznie nie wymagają montażu, o tyle urządzenia stacjonarne trzeba połączyć ze sobą odpowiednią instalacją, doprowadzić do nich zasilanie itd.
Niestety większość firm klimatyzacyjnych odmówi czynności montażowych sprzętu, co do którego nie ma zaufania. Podobnego podejścia można spodziewać się przy wszelkiego rodzaju awariach, okresowych przeglądach itp.
Chcąc cieszyć się sprawnie i długotrwale działającą klimatyzacją, warto jednak zdecydować się na klimatyzator u autoryzowanego sprzedawcy. Aktualny wzrost popytu na tego typu urządzenia spowodował znaczący spadek ich cen. Konkurencyjną ofertą dysponuje np. firma Went-Klima (Klimatyzacja Warszawa), która doradzi podczas dokonywania wyboru klimatyzatora, przeprowadzi jego montaż i obejmie serwisem.